Pinigų plovimo prevencijos įgyvendinimas
UAB „Viešųjų investicijų plėtros agentūra“ (toliau Agentūra*) įgyvendina pinigų plovimo ir terorizmo finansavimo prevencijos reikalavimus vadovaudamasi šią sritį reglamentuojančiais Lietuvos Respublikos ir tarptautiniais teisės aktais.
Agentūra savo veikloje vadovaujasi teisės aktų reikalavimais, griežtomis etikos ir moralės normomis, todėl dirba su tais klientais, kurių turtas yra pagrįstas, o jo teisėtumas nekelia abejonių. Šiuo tikslu Agentūra vykdo klientų pažinimą, prašo klientų užpildyti kliento pažinimo anketą, kurioje klientas turi nurodyti pagrindinę informaciją apie save, vykdomą veiklą, ir su ja pateikti nurodomą informaciją, bei pajamų šaltinius, finansines operacijas pagrindžiančius dokumentus. Renkama informacija Agentūrai padeda geriau įsigilinti į klientų veiklą, užkirsti kelią pinigų plovimui bei apsaugoti suinteresuotąsias šalis nuo sukčiavimo atvejų.
Pagrindiniai Agentūroje įgyvendinami pinigų plovimo ir terorizmo finansavimo prevencijos principai:
-„Pažink savo klientą“ principas, įskaitant kliento asmens tapatybės nustatymą;
-kliento atliekamų finansinių operacijų stebėjimas, įskaitant įtartinų operacijų nustatymą ir jų stabdymą ;
-informacijos apie kliento atliekamas operacijas saugojimas ir registro tvarkymas;
-Agentūros darbuotojų informavimas laiku ir mokymas;
-vidaus kontrolė.
*Agentūra, būdama tikruoju KŪB „Tvarių investicijų plėtros skatinimas“ (toliau TIPS) tikruoju nariu, veikia kaip TIPS valdytojas ir įgyvendina TIPS pinigų plovimo ir terorizmo finansavimo prevencijos politiką vadovaudamasi šią sritį reglamentuojančiais Lietuvos Respublikos ir tarptautiniais teisės aktais. Šiame puslapyje ir jame pateikiamose formose, UAB „Viešųjų investicijų plėtros agentūra“ ir KŪB „Tvarių investicijų plėtros skatinimas“ kartu vadinamos Agentūra.
Agentūra privalo vadovautis principu „Pažink savo klientą“ – nustatyti kliento tapatybę ir suprasti kliento dalykinių santykių tikslą ir numatomą pobūdį. Šiuo tikslu, Agentūra tiek prieš pradėdama dalykinius santykius, tiek jų metu prašo klientų užpildyti anketą, kurioje klientas turi nurodyti pagrindinę informaciją apie save, vykdomą veiklą bei pajamų šaltinius, finansines operacijas. Ši informacija Agentūrai padeda geriau įsigilinti į klientų veiklą, užkirsti kelią pinigų plovimui, apsaugoti suinteresuotąsias šalis nuo sukčiavimo atvejų.
Agentūra, jeigu klientui netaikomas Lietuvos Respublikos Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 15 str. nustatytas supaprastintas kliento tapatybės nustatymas, privalo nustatyti klientų – juridinių asmenų tikrąjį naudos gavėją, kuris yra fizinis asmuo, kontroliuojantis juridinio asmens valdymo organus, arba asmuo, kurio interesais ar naudai sudaromas sandoris ir (ar) atliekama Agentūros operacija. Vadovaujantis Įstatymu kliento prašoma nurodyti, ar klientai, jų artimieji šeimos nariai ir (ar) artimi pagalbininkai yra politikoje dalyvaujantys asmenys, kuriems yra arba buvo patikėtos svarbios viešosios pareigos Lietuvos Respublikoje, Europos Sąjungoje, tarptautinėse ar užsienio valstybių institucijose.
Kai kyla klausimų dėl kliento vykdomų operacijų, Agentūros darbuotojai kreipiasi į klientus, siekiant išsiaiškinti operacijos tikslą ir pinigų kilmę. Taip pat Agentūros darbuotojai gali paprašyti dokumentų, kuriais klientas galėtų pagrįsti atliekamo sandorio teisėtumą (sutartys, sąskaitos faktūros ar kiti dokumentai, pagrindžiantys mokėjimus) ar lėšų kilmę. Kol sandoris tikrinamas, gali būti apribotos galimybės klientui naudotis lėšomis.
Agentūra, Lietuvos Respublikos Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme numatyta tvarka, saugo visą kliento pateiktą konfidencialią informaciją, gautą dalykinių santykių metu. Klientas privalo informuoti Agentūrą apie bet kokius pateiktos informacijos pasikeitimus.
Ką asmuo turi pateikti Agentūrai prieš pradedant dalykinius santykius?
Žemiau nurodyti dokumentai, kurie turi būti pateikiami Agentūrai. Atkreipiame dėmesį, kad Agentūra, užtikrindama tinkamą pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos teisės aktų įgyvendinimą, gali bet kuriuo metu kliento paprašyti papildomų, žemiau nenurodomų dokumentų, informacijos ar paaiškinimo, jeigu tai būtina teisės aktuose nustatytų reikalavimų įgyvendinimui.
Kaip pateikti dokumentus?
Žemiau, atitinkamose lentelėse, yra nurodomi kokie dokumentai, kokia forma ir kokiu būdu privalo būti pateikti Agentūrai aukščiau nurodomų reikalavimų įgyvendinimui. Dokumentai yra teikiami:
-atvykus į Agentūrą projekto vadovui pateikiami dokumentų originalai arba notaro patvirtinti dokumentų nuorašai, kurie nukopijuojami ir grąžinami klientui.
-elektroniniu paštu siunčiant dokumentus projekto vadovui. Jei toks nėra paskirtas, dokumentai turėtų būti siunčiami į info@vipa.lt
Elektroniniu būdu teikiami dokumentai privalo būti pasirašyti galiojančiu elektroniniu parašu.
Pastaba: jei dokumentai yra išduoti užsienio valstybėje ir jiems netaikomas Europos Parlamento ir Tarybos 2016 m. liepos 6 d. reglamentas (ES) Nr. 2016/1191, pateikiami dokumentai turi būti legalizuoti Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos ar ambasados arba, jeigu užsienio valstybė, kurioje išduotas dokumentas, yra prisijungusi prie Hagos konvencijos dėl užsienio valstybės dokumentų legalizavimo panaikinimo, dokumentai turi būti patvirtinti užsienio valstybės kompetentingos valstybinės institucijos išduota pažyma apie dokumentų kilmę (apostille). Dokumentai užsienio kalba, turi būti išversti į lietuvių kalbą. Vertėjo parašas vertime turi būti patvirtintas vertimo biuro arba Lietuvos Respublikos teritorijoje veikiančio notaro antspaudu.
Kiekvienas klientas, jei Agentūra jam netaiko Lietuvos Respublikos Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 15 straipsnyje nustatytos supaprastintos kliento tapatybės nustatymo tvarkos, Agentūrai pateikia:
*Apie Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos (JADIS) naudos gavėjų posistemį (JANGIS).
**visi LR įsteigti juridiniai asmenys, išskyrus juridinius asmenis, kurių vienintelis dalyvis yra valstybė ar savivaldybė.
Klientams, išvardintiems Lietuvos Respublikos Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 15 straipsnio 1 punkte (pvz.: papunktyje 2 nurodomiems „valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, Lietuvos bankui“), gali būti atliekamas supaprastintas kliento tapatybės nustatymas. Šiuo atveju, klientas Agentūrai pateikia JAR išrašą.
Kiekvienas klientas Agentūrai pateikia:
Visą dalykinių santykių su klientu laikotarpį Agentūra privalo tikrinti, ar pateikti duomenys ir dokumentai yra tikri ir tikslūs, stebėti dalykinius santykius su klientu.
Agentūra, būdama finansų įstaiga, laikosi sankcijas taikančių institucijų nustatytų finansinių ir ekonominių apribojimų, įskaitant paskolų išdavimą ar kitokį subjektų finansavimą, turto įšaldymą, atsisakymą vykdyti ar susilaikymą nuo sutarčių sudarymo su subjektais, įtrauktiems į sankcijų sąrašus.
Jeigu klientas atsisako pateikti Agentūrai prašomą informaciją apie save, lėšų ar kito turto kilmę (arba kitus papildomus duomenis), Agentūrai draudžiama pradėti dalykinius santykius su potencialiu klientu, atlikti piniginę operaciją ir Agentūra gali nutraukti sandorį arba dalykinius santykius su klientu.